• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fiziskās aktivitātes bērniem ar autiskā spektra traucējumiem

Thumbnail
View/Open
299-109154-Borisevica_Alise_ab22161.pdf (611.0Kb)
Author
Boriseviča, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Klempere-Sipjagina, Agita
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Autisma spektra traucējums (AST) ir viens no biežākajiem neiroloģiskajiem attīstības traucējumiem bērniem, kas izraisa grūtības sociālajā komunikācijā un sensoro-motoriku traucējumus. Pētījuma mērķis bija identificēt efektīvākos fizisko aktivitāšu veidus, ieskaitot deju terapiju, un izstrādāt to integrācijas ieteikumus AST bērniem. Kvantitatīvā aptaujā (N=104 vecāki) konstatēts, ka 86–90% respondentu novēroja stresa un trauksmes samazināšanos, garastāvokļa uzlabošanos un sociālo prasmju attīstību pēc fizisko aktivitāšu nodarbībām. Korelāciju analīze (r=0,62) apstiprināja savstarpējo saistību starp psihoemocionālās labsajūtas aspektiem. Rezultāti apstiprināja, ka fiziskās aktivitātes uzlabo AST bērnu veselību un sociālo adaptāciju. Izstrādātie ieteikumi ietver individuālu pieeju, sensorās vides pielāgošanu un sabiedrības iesaisti.
 
Autism Spectrum Disorder (ASD) is one of the most common neurodevelopmental conditions in children, characterized by difficulties in social communication and sensory-motor impairments. The study aimed to identify the most effective physical activities, including dance therapy, and develop integration recommendations for children with ASD. A quantitative survey involving 104 parents revealed that 86–90% of respondents observed reductions in stress and anxiety, improvements in mood, and enhanced social skills following physical activity sessions. Correlation analysis (r=0.62) confirmed interconnections among psychoemotional well-being indicators. The results demonstrated that physical activities improve the health and social adaptation of children with ASD. Recommendations emphasize individualized approaches, sensory environment adjustments, and community engagement.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70895
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV