• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolēnu individuālās stratēģijas veidošana matemātikas teksta uzdevumu risināšanā

Thumbnail
View/Open
299-109157-Cepleniece_Sintija_sr08002.pdf (2.371Mb)
Author
Cepleniece, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Baiba
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā pētījumā analizēta 4. klases skolēnu individuālās stratēģijas veidošana matemātikas teksta uzdevumu risināšanā. Darba mērķis ir izstrādāt un aprobēt efektīvas pieejas, kas veicina skolēnu teksta izpratni, problēmu risināšanas prasmes un patstāvīgu domāšanu. Pētījuma ietvaros tika izmantotas dažādas stratēģijas, tostarp “zīmuļa stratēģija”, “tabulas metode” un “zīmējumu un shēmu metode”. Dati tika iegūti, veicot skolēnu novērojumus, aptaujas un formatīvās vērtēšanas analīzi. Rezultāti liecina, ka sistemātiska stratēģiju mācīšana būtiski uzlabo skolēnu spēju risināt teksta uzdevumus un attīsta viņu tekstpratību.
 
This research explores the development of individual strategies for solving mathematical word problems among 4th-grade students. The aim of the study is to design and test effective approaches that enhance students' reading comprehension, problem-solving skills, and independent thinking. Various strategies were introduced and practiced, including the "pencil strategy", the "table method", and "drawing and diagram-based methods". The study used student surveys, observations, and formative assessment data. The results show that structured strategy instruction significantly improves students' ability to solve word problems and fosters their mathematical literacy.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70896
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV