dc.contributor.advisor | Klempere-Sipjagina, Agita | |
dc.contributor.author | Svilāns, Edgars | |
dc.contributor.other | Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte | |
dc.date.accessioned | 2025-06-28T01:06:20Z | |
dc.date.available | 2025-06-28T01:06:20Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | 110556 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/71035 | |
dc.description.abstract | Bakalaura darba tēma ir “Globālās kompetences attīstīšana Sociālajās zinības un vēsturē 9.klasē”. Darba mērķis ir teorētiski analizēt un empīriski pārbaudīt, kā sociālo zinību un vēstures mācību saturs un metodes var veicināt skolēnu globālās kompetences attīstību, balstoties uz SKOLA2030 pieeju un starptautisko organizāciju (OECD, UNESCO) ieteikumiem. Teorētiskajā daļā aplūkoti globālās kompetences konceptuālie modeļi, psiholoģiskās attīstības teorijas (Žana Piažē, Ļeva Vigotska, Ērika Ēriksona) un mūsdienīgas mācību metodes. Empīriskajā daļā veikts darbības pētījums 9.klasē – aprobējot divus mācību uzdevumus, kas integrēti vēstures un sociālo zinību stundās. Datu ieguvei izmantoti novērojumi, skolēnu darbu analīze, fokusgrupas intervijas. Rezultāti atklāj, kā skolēni attīsta prasmi analizēt globālus notikumus, sadarboties, argumentēt un reflektēt par sabiedrībā aktuālām tēmām. Rezultāti apliecina, ka globālo kompetenci iespējams attīstīt arī pamatskolas posmā, ja mācību process ir daudzveidīgs uz vērtībām balstīts un strukturēts. | |
dc.description.abstract | The bachelor’s thesis “Developing Global Competence in Grade 9 Social Studies and History” explores how teaching content and approaches can support the development of students’ global competence in alignment with SKOLA2030 guidelines and international frameworks provided by OECD and UNESCO. The theoretical part examines definitions and dimensions of global competence, including frameworks by Reimers, Mansilla, and international education policy documents. It also integrates developmental theories by Jean Piaget, Lev Vygotsky, and Erik Erikson to understand how global competence evolves through cognitive and social development in adolescence. The empirical part is based on an action research project implemented in two 9th-grade classes. It includes the design and assessment of two integrated learning tasks—one focused on analyzing current global events, the other on conducting structured discussions on controversial social issues. Data were collected through classroom observations, student work, self-assessment questionnaires, and a focus group interview. The results show that global competence can be meaningfully developed in lower secondary education when teaching is value-oriented, dialogic, and based on relevant real-world contexts. | |
dc.language.iso | lav | |
dc.publisher | Latvijas Universitāte | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Izglītības zinātnes | |
dc.subject | Globālā kompetence | |
dc.subject | Sociālās zinības | |
dc.subject | Vēsture | |
dc.subject | Darbības pētījums | |
dc.subject | Starpkultūru izglītību | |
dc.title | Globālās kompetences attīstīšana Sociālajās zinībās un vēsturē 9.klasē | |
dc.title.alternative | Developing Global Competence in Social Studies and History in Grade 9 | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | |