• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pirmā desmita mācīšana skolēniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem

Thumbnail
View/Open
299-10882-Jansone_Laila_SpSk040033.pdf (326.1Kb)
Author
Jansone, Laila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vīgante, Rasma
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums – ‘’Pirmā desmita mācīšana skolēniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem.” Autore – speciālās izglītības skolotāja profesionālās studiju programmas studente – Laila Jansone. Pētījuma mērķis – izveidot mācību materiālu matemātikā pirmā desmita apguvei jaunākajās klasēs. Teorētiskajā daļā tiek raksturots speciālo skolu skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem izziņas process, mācību organizēšanas īpatnības matemātikas stundās un darbs apvienotajās klasēs bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Darbs veidots balstoties uz S. Liepiņas, I. Freimaņa, I. Maslo, K. Smitas, E. Krastiņas, J.Menča atziņām, kā arī uz pētījumiem, kas veikti par mācību materiālu veidošanas principiem. Praktiskajā daļā autore veidoja mācību materiālu matemātikā speciālo skolu skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem, kā arī veica aptauju speciālo skolu un vispārējo izglītības iestāžu skolotājiem par mācību līdzekļu daudzveidību pirmā desmita apguvē. Apkopoti un analizēti aptaujas rezultāti. Darbs sastāv no 42 lappusēm, 5 tabulām, 5 attēliem, 67 pielikuma. Darbā izmantoti 26 avoti un literatūra. Atslēgas vārdi – skolēni ar garīgās attīstības traucējumiem, pirmā desmita mācīšanas metodika, mācību materiāls.
 
The theme of the Paper – „Teaching to operate in an amount of ten for students with light mental disturbance.” The authour – the student of Professional Programme – Laila Jansone – of special education. The aim of the research – to create a methodological material in Mathematics for operating in an amount of ten for primary classes. The process of cognition of students with light mental disturbbance in special schools, characteristics of Maths’s lesson organisation and amalgamated work during the lesson for children with light mental disturbance are described in the theoretical part. The Paper is based on S. Liepina, I. Freimanis, I. Maslo, K. Smit’s references and on the researches which have been done concerning principles of creating methodological materials. In the practical part the authour created a methodological material for Maths lessons for students with light mental disturbance. The survey on variety of educational materials concerning operating in an amount of ten was carried out among teachers working in special schools and in general educational establishments. The data was summerized and analysed. The Paper consists of 42 pages, 5 charts, 5 pictures, 00 appendices. 23 literature resources have been applied in the Paper. 1 conference material has been applied, as well. Key words – students with light mental disturbance, methodology of operating in an amount of ten, methodological material.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/9857
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV