Dzimumatšķirības empātijas afektīvo un kognitīvo komponentu rādītājos medicīnas studentiem
Author
Rodzeviča, Ingūna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stokenberga, Ieva
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Empātija ir būtiska gan personīgo attiecību aspektā, gan profesionālajā-sākot
ar izvēli strādāt medicīnas jomā un reālu praksi. Empātija ārsta-pacienta attiecībās ir būtiska,
jo ir saistīta ar pacienta labvēlīgāku atveseļošanās gaitu.
Bakalaura darba temata atklāsmei tiek raksturots empātijas jēdziens un nozīmīgākās
teorijas, raksturoti komponenti, dzimumatšķirības, saistība ar stāžu, kā arī aplūkota empātijas
loma medicīnā un mediķa darbā.
Pētījuma mērķis: noskaidrot dzimumatšķirības empātijas kognitīvo un afektīvo
komponentu rādītājos medicīnas studentiem.
Pētījuma dalībnieki: 133 medicīnas studenti, no kuriem 109 sievietes (vidējais vecums
30,3 gadi) un 24 vīrieši (vidējais vecums- 24,38 gadi). Pētījuma dalībnieki ir no dažādiem
studiju kursiem- no 1. līdz 6. kursam.
Pētījuma instrumentārijs: 1) Starppersonu reakciju aptauja (SRA) (Interpersonal
Reactivity Index, Davis, 1980, 1983, 1996 ) empātijas komponentu mērīšanai; 2)Ārstu
empātijas aptauja (The Jefferson Scale of Physician Empathy, Hojat, Mangione& Nasca,
2001) empātijas mērījumiem specifiski medicīnas studentu vidū.
Rezultāti: pētījuma rezultāti parāda, ka medicīna studenšu empātijas rādītāji summārājā
rezultāta un afektīvajos komponentos ir augstāki nekā studentiem, savukārt empātijas
kognitīvajos komponentos atšķirības netika konstatētas. Pētījumā tika konstatēts, ka pastāv
pozitīva saistība starp perspektīvas ieņemšanas spēju un studējošā vecumu.
Atslēgas vārdi: empātija, empātijas kognitīvie un afektīvie komponenti, medicīnas
studenti, dzimumatšķirības. Empathy is essential not only in personal, but also professional sphere- as a choice of
studying medicine. Empathy in physician-patient rekationship is essential, because it is
related to better patient’s clinical outcome.
In order to reveal the theme of the bachelor paper, the comprehension of empathy, its
structural components and main theories and its role in medical setting is characterized in the
theoretical part.
Objective: to investigate if there exist gender differences in empathy and its
components among medical students.
Participants: 133 medical students from which 109 women (mean age 31,6) and 24
men (mean age 24,38) from different higher education institutions and from different study
courses.
Research methods: 1) Interpersonal Reactivity Index (Davis, 1980, 1996) to measure
empathy and its components; 2) The Jefferson Scale of Physician Empathy (Hojat,
Mangione& Nasca, 2001) to measure empathy specifically in medical students.
Results showed, that female medical students tend to be more empathic than men in
total scores of empathy and in affective components of empathy, but there were not found any
gender differences in cognitive components. There was not found relation beween emptahy
and the study course. The research results show a significant positive correlation between
empathy and perspective taking skill.
Key words: empathy, cognitive and affective components of empathy, medical
students, gender differences.