• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Paštēlu veidu nesakritības saistība ar emocijām pusaudžu vecumā

Thumbnail
View/Open
299-33898-Marenica_Irina_IM11097.pdf (786.8Kb)
Author
Mareniča, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījums ir vērsts uz pusaudža vecuma skolnieku pašpozicionēšanas konceptualizāciju, tā teorētisku analīzi un izpēti no Hignssa (Higgins) paštēlu veidu nesakritības teorijas perspektīvas, pielietojot statistiski ticamus mērījumus. Tas noskaidro, vai latviešu kultūras kontekstā paštēlu veidu nesakritības kopumā ir saistītas ar emocijām, un otrkārt, vai paštēlu veidu nesakritības starp pusaudža faktisko Es un viņa ideālo Es ir pozitīvi saistītas ar nomāktības spektra emocijām un vai paštēlu veidu nesakritības starp pusaudža faktisko Es un viņa vajadzīgo Es ir pozitīvi saistītas ar trauksmes spektra emocijām. No pētījuma rezultātiem var secināt, pastāv negatīva saistība starp paštēlu veidu nesakritībām faktiskā un ideālā Es (no pusaudža personīga skatupunktā), un pozitīvām emocijām. Tas nozīmē, ka, jo vairāk pieaug pusaudža pozitīvas emocijas, jo mazāk viņam piemīt nesakritības ideālos paštēlos.
 
The following study’s aim is the self-state representation conceptualisation in adolescence, review of the relevant literature and research on the topic of self-discrepancy theory, which is conducted using psychometrically reliable measures. This study’s goals are to find out whether in Latvian cultural context self-discrepancies are generally related to emotions, and whether self-discrepancies between adolescents’ actual self and their ideal self are connected with dejection-related emotions and whether self-discrepancies between adolescents’ actual self and their ought self are connected with agitation-related emotions. The results of the conducted study allow concluding that in Latvian cultural context a negative relationship takes place between self-discrepancies in adolescents’ actual and ideal self (from one’s own standpoint on the self) and his or hers positive emotions. This means that the more positive emotions there are, the fewer ideal self-discrepancies there will be.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11371
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV