• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Priekšstati par izglītības vērtību Latvijā: LU SZF maģistra studiju programmu piemērs

Thumbnail
View/Open
309-34944-Tripane_Diana_dt06010.pdf (1.691Mb)
Author
Striguna, Diāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Lāce, Ilze
Date
2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba mērķis ir noskaidrot maģistra izglītības vērtību sociālajās zinātnes sabiedrības acīs, kāpēc studenti izvēlas iegūt maģistra grādu, kā viņi paši, kā darba devēji vērtē maģistra izglītību sociālajās zinātnēs, konkrētāk apskatīju LU SZF piemēru. Darbā izmantoju trīs metodes: kvantitatīvu maģistra un bakalaura studentu aptauju, ekspertu intervijas un maģistra studentu fokusgrupas diskusiju. Rezultāti liecina, ka maģistra studentu galvenais motivējošais faktors maģistra studijām, ir jaunu zināšanu ieguve, savukārt bakalaura studenti norāda, ka maģistra diploms ir nozīmīgs darba tirgū un nepieciešams veiksmīgai karjeras attīstībai. Darba devējiem maģistra diploms ir maznozīmīgs, svarīgākas ir zināšanas un prasmes. Eksperti uzskata, ka bakalaura izglītība ir obligāta nepieciešamība, savukārt maģistra izglītība pagaidām nav ieguvusi šādu statusu. Atslēgvārdi: sociālās zinātnes, studenti, maģistra izglītība, vērtība, zināšanas, diploms
 
The perspective of this diploma work is to find out, how valuable the master’s degree is in the eyes of society. Furthermore, to find out, why students choose to achieve master’s degree and how they and employers rate the importance of particular education. University of Latvia Faculty of Humanities has been set as an example. There are three methods used to collect different opinions: quantitative polling (bachelor’s and master’s degrees students), interviewing experts and having focus-group discussion between students of master’s degree. As the summarized results show, current master’s degree students point acquiring new knowledge as the main reason that motivates them to study for master’s degree. Bachelor’s degree students point the importance of master’s degree in labour market- it enhances competitiveness and makes successful career more possible. Employers see master’s degree diploma less important than real work experience and knowledge. Experts find bachelor’s degree as obligation in labour market, whereas master’s degree is not seen in such matter. Keywords: social sciences, students, master’s degree, value, knowledge, diploma
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22669
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV