Show simple item record

dc.contributor.advisorLāce, Ilzeen_US
dc.contributor.authorStriguna, Diānaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T08:04:24Z
dc.date.available2015-03-24T08:04:24Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.other34944en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22669
dc.description.abstractDarba mērķis ir noskaidrot maģistra izglītības vērtību sociālajās zinātnes sabiedrības acīs, kāpēc studenti izvēlas iegūt maģistra grādu, kā viņi paši, kā darba devēji vērtē maģistra izglītību sociālajās zinātnēs, konkrētāk apskatīju LU SZF piemēru. Darbā izmantoju trīs metodes: kvantitatīvu maģistra un bakalaura studentu aptauju, ekspertu intervijas un maģistra studentu fokusgrupas diskusiju. Rezultāti liecina, ka maģistra studentu galvenais motivējošais faktors maģistra studijām, ir jaunu zināšanu ieguve, savukārt bakalaura studenti norāda, ka maģistra diploms ir nozīmīgs darba tirgū un nepieciešams veiksmīgai karjeras attīstībai. Darba devējiem maģistra diploms ir maznozīmīgs, svarīgākas ir zināšanas un prasmes. Eksperti uzskata, ka bakalaura izglītība ir obligāta nepieciešamība, savukārt maģistra izglītība pagaidām nav ieguvusi šādu statusu. Atslēgvārdi: sociālās zinātnes, studenti, maģistra izglītība, vērtība, zināšanas, diplomsen_US
dc.description.abstractThe perspective of this diploma work is to find out, how valuable the master’s degree is in the eyes of society. Furthermore, to find out, why students choose to achieve master’s degree and how they and employers rate the importance of particular education. University of Latvia Faculty of Humanities has been set as an example. There are three methods used to collect different opinions: quantitative polling (bachelor’s and master’s degrees students), interviewing experts and having focus-group discussion between students of master’s degree. As the summarized results show, current master’s degree students point acquiring new knowledge as the main reason that motivates them to study for master’s degree. Bachelor’s degree students point the importance of master’s degree in labour market- it enhances competitiveness and makes successful career more possible. Employers see master’s degree diploma less important than real work experience and knowledge. Experts find bachelor’s degree as obligation in labour market, whereas master’s degree is not seen in such matter. Keywords: social sciences, students, master’s degree, value, knowledge, diplomaen_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSocioloģijaen_US
dc.titlePriekšstati par izglītības vērtību Latvijā: LU SZF maģistra studiju programmu piemērsen_US
dc.title.alternativeConcepts of education as value in Latvia: University of Latvia Faculty of Social Sciencies: Master's degree programme in detailen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record