• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Apzinātības praktizēšana skolotāju profesionālajā pilnveidē

Thumbnail
View/Open
299-82722-Strante_Ivo_is19060.pdf (2.045Mb)
Author
Strante, Ivo
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Margeviča- Grinberga, Ieva
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā autors veicis apzinātības praktizēšanas aprakstu, analizējis apzinātības praktizēšanas ieguvumus un ietekmi emocionālās mācīšanās kontekstā uz skolotāju labbūtību un profesionālo jomu, kā arī dažādos ieguvumus audzēkņiem. Ņemot vērā, ka izglītības sistēmas visā pasaulē būtiski balstās uz pedagogu profesionālo pilnveidi, kā primāro mehānismu, lai panāktu uzlabojumus izglītībā vispār, (McChesney & Aldridge, 2019) autors analizē profesionālās pilnveides programmas apzinātībā, kā arī apraksta kvalitatīvu pētījumu par apzinātības praktizēšanas ietekmi uz pedagogu profesionālo un personisko jomu. Pētījumā gūts apstiprinājums, ka apzinātības praktizēšana pedagogu profesionālajā pilnveidē var risināt ne tikai skolotāju labbūtības problēmas, bet arī uzlabot pedagogu profesionālo sniegumu, kā arī būt centrālais instruments sociāli emocionālās mācīšanas ieviešanā mācību iestādēs.
 
In his work the author describes mindfulness practice as well as analyzes its benefits and how it influences teachers wellbeing, professional performance as well as benefits for students in the context of social emotional learning. Taking into consideration that teacher professional development is primary mechanism for improving education in general, author analyzes professional development programs in mindfulness practice for teachers as well as describes qualitative study about mindfulness practice impact on teachers personal as well as professional performance. The study confirmed that teacher professional development in mindfulness practices can address not only wellbeing issues, but also increase professional performance of the teachers and to be the central vehicle of introduction of social emotional learning into to schools.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55604
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV