8. klases skolēnu informācijpratības attīstīšanas iespējas latviešu valodas un literatūras stundās
Author
Kaščuka, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba “8. klases skolēnu informācijpratības attīstīšanas iespējas latviešu valodas un literatūras stundās” mērķis ir izstrādāt un aprobēt latviešu valodas un literatūras mācību stundu plānus informācijpratībā, iekļaujot mācību procesā autentiskus tekstus. Teorētiskajā daļā pētīti un apkopoti informācijas avoti par informācijpratības būtību, autentisku tekstu izpratni mūsdienu lingvodidaktikā, informācijpratības ieguvumiem un situāciju Latvijā, lasītprasmes nozīmi informācijpratībā, informācijpratības attīstīšanu latviešu valodā un literatūrā, kā arī pusaudžu un alfa paaudzes raksturojumu. Empīriskajā daļā tika veikta pedagoģiskā izmēģinājuma darbība un pedagoģiskais novērojums, lai pārbaudītu latviešu valodas un literatūras izstrādātās tēmas “Informācijpratība” mācību satura lietderīgumu, analizēta informācijpratības apguve latviešu valodas un literatūras stundās. Rezultātā izstrādāti ieteikumi pedagogiem informācijpratības kā starppriekšmetu saiknes apguvei dažādos mācību priekšmetos. Pētījumā ir 95 lpp., 2 tabulas, 5 attēli, 33 bibliogrāfiskā saraksta vienības un 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: informācijpratība, medijpratība, autentiski teksti, caurviju prasme. The aim of bachelor’s thesis, “Opportunities for developing 8 grade student’s information literacy in Latvian language and literature classes” is to develope and test information literacy lesson plans of Latvian language and literature including authentic texts in the learning process. The theoretical part investigates and compiles sources of information on the essence of information literacy, authentic text understanding in modern language didactics, the benefits of information literacy, the situation in Latvia, the importance of reading literacy in information literacy, developing information literacy in Latvian language and literature, as well as characteristics of teenagers and the alpha generation. The empirical part involves a pedagogical experiment and observation to test Latvian language and literature developed themes “Information literacy” learning content usefulness, analyzes information literacy learning in Latvian language and literature. As a result, recommendations for teachers on information literacy as interdisciplinary connection learning were developed. The study contains 95 pages, 2 tables, 5 figures, 33 bibliographic entries, and 6 appendices. Keywords: information literacy, media literacy, authentic text, thread skill.