• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tiesību uz izglītību ģenēze un evolūcija

Thumbnail
View/Open
307-40001-Tigere_Monta_mt09126.pdf (441.3Kb)
Author
Tīģere, Monta
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Osipova, Sanita
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Tiesības uz izglītību piešķir indivīdam kontroli pār savas dzīves virzību, tāpat tās nepieciešamas pārējo indivīda pamattiesību realizācijai. Ņemot vērā izglītības nozīmi indivīda, sabiedrības un valsts attīstībā, bakalaura darba mērķis ir izpētīt tiesību uz izglītību ģenēzi un evolūciju. Darbā veikto vēsturisko analīzi autore sāk ar Seno Grieķiju un Seno Romu un beidz ar tiesību uz izglītību konstitucionālu nostiprināšanu laika posmā līdz Otrajam pasaules karam. Darbā secināts, ka tiesību uz izglītību, tāpat kā dabisko tiesību teorijas pirmsākumi ir atrodami antīkās pasaules filozofu darbos, kuros izglītība neatraujami tiek saistīta ne tikai ar indivīda attīstību, tā spriestspējas, intelekta un tikumības izkopšanu, bet arī ar valsts stabilitāti, labklājību un izaugsmi.
 
Right to education grants individual with control over the direction of his life, also it is necessary for the realization of other individuals’ basic rights. Regarding the importance of the education the aim of thesis is to explore genesis and evolution of the right to education. The historical analysis begins with ancient Greece and ancient Rome and ends with a right to education as a constitutional right before the World War II. In the thesis there is concluded that basis of the right to education as well as basis of the natural law concept can be found in works of antique philosophers, where education is inextricably linked not merely with development of individual, its judgment, intelligence and moral cultivation, but also the stability, prosperity and growth of the state.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/8315
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses [5185]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV