Show simple item record

dc.contributor.advisorŠvede, Aigaen_US
dc.contributor.authorBetaka, Vitaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T07:07:12Z
dc.date.available2015-03-24T07:07:12Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.other6430en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/17789
dc.description.abstractBakalaura darbs ir uzrakstīts latviešu valodā, datorsalikumā uz 47 lapām Mērķis: Izvērtēt vizuālo uzdevumu veikšanu bērniem ar ambliopiju un salīdzināt ar bērniem bez redzes problēmām. Subjekti: Pētījumā tiek izvēlēti 20 subjekti : 10 bērni ar ambliopiju un 10 bērni bez redzes problēmām, kuri sadalīti 3 vecuma grupās – 5 gadi, 6 gadi un 7 gadi. Visi subjekti apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi. Metodes: Izmantoti standartuzdevumi, kuri tiek izmantoti bērnudārzos. Vizuālie uzdevumi sadalīti sekojošās kategorijās: krāsas izšķiršanas uzdevumi, uzdevumi, kuros novēro Burian „pūļa” fenomenu, formas uztveres uzdevumi, kontūras jeb acu – roku koordinētas sadarbības uzdevumi, izmēra uztveres uzdevumi. Rezultāti: Vislielāko ietekmi ambliopija rada uz vizuāliem uzdevumiem, kur nepieciešama acu un roku koordinēta sadarbība. Uzdevumā „Parādi ceļu vilcienam” A5 subjekti, skatoties ar ambliopo aci, uzdevumu veica 21±1,7 sekundēs, bet V5 subjekti skatoties monokulāri – 10,7±1 sekundēs. A6 subjekti uzdevumu veica 18±2,9 sekundēs, bet V6 – 9,3±1,5 sekundēs. Atšķirīgs uzdevuma veikšanas laiks ir uzdevumos, kuros novēro „pūļa fenomena” esamību. Uzdevumā „Mašīnas 1”, A5 subjekti, skatoties monokulāri ar ambliopo aci, uzdevumu paveica 44,3±8,5 sekundēas, bet V5 subjektiem skatoties monokulāri – 29,7±1,5 sekundēs. Uzdevumu veikšanas laiks starp subjektiem atšķiras arī formas novērtēšanas uzdevumos. Uzdevumā „Lapiņas”, A6 subjektiem, skatoties monokulāri ar ambliopo aci, uzdevumu veikšanas laiks ir 32,8±6,9 sekundes, taču V6 subjektiem – 16,7±2,1 sekundes. Secinājumi: 1. Uzdevumos, kur jāizkrāso, jāatrod un jāsavieno vienādas formas objekti, veikšanas laiks nav atkarīgs no ambliopijas esamības. 2. Uzdevumos, kur jānorāda pareizā krāsa, visu subjektu veikšanas laiks atkarīgs no vecuma. 3. Uzdevumos, kur nepieciešams apvienot acu un roku koordinētu sadarbību, subjektiem ar ambliopiju visās vecuma grupās nepieciešams ilgāks veikšanas laiks nekā subjektiem bez redzes problēmām. 4. Uzdevumiem, kuru veikšanā vērojama „pūļa” fenomena ietekme, ilgāks izpildes laiks nepieciešams ambliopiem subjektiem skatoties monokulāri – ar ambliopo aci. 5. Subjektiem ar ambliopiju, skatoties binokulāri un monokulāri – ar ambliopo aci, būs nepieciešams ilgāks laiks, lai veiktu uzdevumus, kur jānosaka forma un objektu izmērs. Atslēgas vārdi: ambliopija, vizuālie uzdevumi, acu – roku koordinēta sadarbība, uzdevumu veikšanas laiks, ambliopijas ārstēšana.en_US
dc.description.abstractThe bachelor paper is written in Latvian and in computer it comprises 47 pages Aim: to evaluate a performance of visual tasks for children with amblyopia and make a comparison with children without any vision problems. Subjects: 20 subjects were chosen for the research, namely, 10 children with amblyopia and 10 without vision problems who are divided into 3 age groups – 5, 6 and 7 years. All the subjects attend a preschool educational institution. Methods: standard tasks applied in nursery schools are used in the research. Visual tasks are divided in to the following categories: colour resolution tasks, tasks where the Burian “crowd” phenomenon is observed, shape perception tasks, contours or eyes’-arms’ coordinated interconnection tasks and size perception tasks. Results: the greatest influence amblyopia causes on the visual tasks where the eyes’ and arms’ coordinated interconnection is necessary. In the task “Show the way for the train”, A5 subjects watching with the amblyopic eye carried out the tasks in 21±1.7 seconds, but V5 subjects watching monocularly performed the task in 10.7±1 seconds. A6 subjects carried out the task in 18±2.9 seconds, but V6 in 9.3±1.5 seconds. A different performance time is for the tasks where the “crowd phenomenon” is being observed. In the task “Cars 1”, A5 subjects watching monocularly with the amblyopic eye performed the task in 44.3±8.5 seconds, but V5 subjects watching monocularly managed it in 29.7±1.5 seconds. The task performance time differs among the subjects also in the perception tasks. In the task “Leaves”, for A6 subjects watching monocularly with the amblyopic eye, the task performance time was 32.8±6.9 seconds, but for V6 subjects 16.7±2.1 seconds. Conclusions: 1. In the tasks where equal shape objects must be coloured, found and linked, the performance time is does not depend on amblyopia. 2. In the tasks where the correct colour must be indicated, the performance of all the subjects depends on their age. 3. In the tasks where eyes’ and arms’ coordinated interconnection must be combined, the performance time for the subjects with amblyopia in all age groups is more extended compared with the subjects who do not have any vision problems. 4. In the tasks where the “crowd” phenomenon is observed, the performance time must be extended for the subjects with amblyopia watching monocularly with the amblyopic eye. 5. For the subjects with amblyopia watching binocularly and monocularly with the amblyopic eye the performance time will be extended in order to carry out the tasks where the shape and the size of objects must be identified. Key words: amblyopia, visual tasks, eyes’-arms’ coordinated interconnection, task performance time, treatment of amblyopiaen_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFizikaen_US
dc.titleAmbliopijas ietekme uz vizuālo uzdevumu veikšanuen_US
dc.title.alternativeThe influence of amblyopia on performance of visual tasksen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record