• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ITIL principu realizācija IT departamenta darbā šodien un nākotnē

Thumbnail
View/Open
304-35867-Bazalickis_Olegs_ob05009.pdf (1.591Mb)
Author
Bazaļickis, Oļegs
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Zirnītis, Aivars
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā ir apskatīta ITIL (Information Technology Infrastructure Library) pārvaldības procesu adaptācija A/S „Parex banka” IT departamentā. Teorētiskajā daļā ir detalizēti aprakstīti ITIL pamati un dots IT pakalpojumu pārvaldības operatīvo un plānošanas procesu skaidrojums. Kā arī šo procesu veidošanas noteikumi, funkcionēšanas organizācijā un starpprocesu komunikācija. Darbā arī aprakstīts kompānijas Hewlett-Packard programmrīks „HP OpenView Service Desk”, kuru IT departaments izmanto procesu dzīves cikla automatizācijai un kontrolei. Apskatītas šī rīka funkcijas un pamata moduļi. Izskatīta bankas IT dienesta darbība un struktūra. Darbā ir aprakstīti gan jau ieviestie procesi, gan tie procesi, kurus plānots realizēt nākotnē. Tiks veikts un aprakstīts procesu brieduma līmeņa novērtējums. Analizējot procesu brieduma līmeni un fiksētās problēmas, tiks sagatavotas rekomendācijas, kā izmantojot ITIL vadlīnijas var uzlabot IT departamenta sniegto pakalpojumu un darbības kvalitāti uzņēmumā.
 
The paper examines ITIL (Information Technology Infrastructure Library) management process adaptation in the IT department of A/S „Parex banka”. The theoretical part provides a detailed description of ITIL principles and gives explanation of IT service operative and planning processes. As well as the regulations for establishing these processes, functioning in the organization and interprocessing communication. The paper also discusses company’s Hewlett-Packard produced software tool „HP OpenView Service Desk” that is used by the IT department for the control and automatization of the process life cycle. The subjects of the discussion are the functions and base modules. As well the bank’s IT office operation and structure is reviewed. The paper describes the processes that are already implemented as well as the ones that are planned to be realized in the future. The maturity level evaluation will be carried out and described. Analysing the maturity level and stated problems of the processes, the recommendations will be prepared how ITIL guidelines can improve the quality of the services and the operation of the IT department in the company.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/19729
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV