Uztveres treniņš ar tekstūru atšķiršanas stimuliem
Автор
Šermukšne, Zinta
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Fomins, Sergejs
Дата
2010Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darbs uzrakstīts latviešu valodā uz 44 lapām. Tas satur 27 attēlus, 1 tabulu, 1 pielikumu, 25 literatūras avotu atsauksmes.
Atslēgas vārdi: uztveres mācīšanās, tekstūru atšķiršana, Gabora režģis.
Darba mērķis: novērtēt stimulu uztveres uzlabojumus un to lielumu atšķirību pēc treniņa ar tekstūru atšķiršanas uzdevumu.
Subjekti: 15 subjekti (vidējais vecums 21,3 g.) ar binokulāro redzi un bez organiskām saslimšanām. Redzes asums 1.0 vai tuvs tam. Subjekti sadalīti grupās, pa 5 katrā. Katra grupa pilda eksperimentu ar citas krāsas stimuliem.
Metode: tika izveidota datorprogramma, kas jauktā secībā rāda stimulus ar 15 dažādiem ekspozīcijas laikiem, katru 10 reizes. Stimuls ir Gabora režģis ar taisnu vai slīpu rādīšanas virzienu. Vienlaicīgi tiek rādīti divi Gabora režģi–taisns un slīps. Stimulam ir trīs dažādas krāsas – melni-balts (kontrasts 94,6%), zili-dzeltens (kontrasts 67,4%), sarkani-zaļš (kontrasts 47,1%).
Rezultāti un to analīze: tika iegūts pareizo atbilžu skaits un to izmaiņas atkarībā no eksperimenta pildīšanas reizes, reakcijas laiki katrā pildīšanas reizē. Analīze veikta izmantojot programmu OriginPro un MsExcel. Zīmētas psihometriskās līknes, veiktas korelācijas analīzes, ANOVA tests.
Secinājumi: izmantojot šo treniņu, novēro uztveres mācīšanos, uzlabojumus pareizo atbilžu skaitā un reakcijas laikā. Uzlabojums ir lielāks pie sarkani-zaļa stimula, kura kontrasts ir vismazākais. Bachelor thesis is written in Latvian. It contains 44 pages, 27 figures, 1 table, and 25 references.
Keywords: perceptual learning, texture discrimination, Gabor patches.
Purpose: to evaluate perceptual improvements of stimuli and their quantity differences after perceptual learning, using texture discrimination task.
Subjects: 15 subjects (average age 21.3 years) with binocular vision and without organic illnesses took part in experiment. Visual acuity 1.0 or close to that. Subjects are divided into 3 groups, 5 subjects in each group. Each group realized experiment with different color stimulus.
Methods: special computer software was written that shows stimulus in 15 different times of exposition, each exposition 10 times, all of them in random order. Stimuli are Gabor patches which have straight exposition direction and oblique exposition direction. All together software shows two Gabor patches – one straight, one oblique. Gabor patches have 3 different color – black-white (contrast 94.6%), blue-yellow (contrast 67.4%) and red-green (47.1%).
Results: as a result of this experiment we got correct answer amount in percents and, its changes depending of experiment performing time and reaction time in each experiment. These data are analyzed using OriginPro and MsExcel where psychometric curves are drown and correlation analyses and ANOVA tests are made.
Conclusions: using training with texture discrimination task, perceptual learning and improvements in correct answers and time of reaction are observed. Improvement is better to red-green stimuli