• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verģences viegluma novērtēšana ar dažādām metodēm

Thumbnail
View/Open
304-28996-Buile_Kristine_kb08280.pdf (762.3Kb)
Author
Buile, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Švede, Aiga
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs ir uzrakstīts latviešu valodā uz 31 lappusēm, satur 27 attēlus 3 tabulas un 17 literatūras atsauces. Darba mērķis ir izpētīt klasiskās un datorizētās verģences viegluma novērtēšanas metodes skrīninga apstākļos. Pētījumā piedalījās 171 skolēns. Visiem dalībniekiem skrīninga apstākļos tika novērtēts verģences vieglums ar divām klasiskajām metodēm (12∆BĀ/3∆BIE un 8∆BĀ/8∆BIE prizmu kombinācijām), kā arī divām datorizētajām metodēm (tranaglifu un izkliedēto punktu metodi). Analizējot klasisko metožu rezultātus, novēro, ka, pieaugot skolēnu vecumam, pieaug verģences viegluma ciklu skaits. Starp klasiskajām un datorizētajām metodēm pastāv vāja korelācija. Iegūtie rezultāti neapstiprina darbā izvirzīto hipotēzi: skrīninga apstākļos klasiskās verģences viegluma novērtēšanas metodes (12ΔBĀ/3ΔBIE un 8ΔBĀ/8ΔBIE) nevar aizvietot ar izmantotajām datorizētajām metodēm. Atslēgvārdi: verģence, verģences vieglums, izkliedēto punktu stereogrammas, tranaglifi
 
The Bachelor work is written in Latvian on 31 pages. It contains 27 figures, 3 tables, and 17 references. The aim of the work was to investigate classical and computerized methods for vergence facility evaluation in screening. There participated 171 pupils. All pupils had vergence facility evaluation using two classical methods (12 prisms base out/3 prisms base in and 8 prisms base out/8 prisms base in) and two computerized methods (tranaglyphs and random dot stereogramms). Analyzing results of classical methods, increase in vergence facility values with age is observed. There is weak correlation between classical methods and computerized methods. The results of the study do not confirm the hypothesis: classical methods (12 prisms base out/3 prisms base in and 8 prisms base out/8 prisms base in) cannot be replaced with computerized methods (used in this study) for vergence facility evaluation in screenings. Key words: vergence, vergence facility, random dot stereogramms, tranaglyphs
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/21677
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV