• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vadošās acs ietekme uz lasītprasmi skolas vecuma bērniem

Thumbnail
View/Open
304-30157-Raciborska_Santa_sr10036.pdf (1.160Mb)
Author
Raciborska, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Krūmiņa, Gunta
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs ir uzrakstīts latviešu valodā, datorsalikumā uz 38 lapaspusēm. Tas satur 20 attēlus, 5 tabulas, 3 pielikumus un 21 atsauce uz literatūras avotiem. Darba mērķis bija novērtēt vadošās un nevadošās acs stabilitātes saistību ar lasītprasmi. Pētījumā tika pielietota vadošā acs tika noteikšana ar spoguļa metodi, ar apmiglojošo lēcu. Vadošā acs un lasīšanas ātrums tika novērtēta 795 skolēniem. Novērtējot vadošās acs stabilitāti, tika iegūts, ka tā kļūst stabila skolas vecumā, 13 gadu vecumā. Atšķirības starp dzimumiem netika novērotas Izvērtējot vadošās acs stabilitātes ietekmi uz lasīšanas ātrumu, tika iegūts, ka nestabilas acu dominances gadījumā ir labāks lasīšanas ātrums Atslēgas vārdi: Vadošā acs, stabilitāte, lasīšanas ātrums.
 
Bachelor thesis is written in Latvian, in computer typestting on 38 pages. It contains 20 figures, 5 tables and 3 appendixes. There are 20 references to literature souces. Aim is to evaluate dominant and non-dominant eye obligation ith reading skills. Dominant eye was determine with mirror method and blurred lenses. Reading skills and dominant eye was investigated for 795 childrens. Observe stability of dominant eye was obtained, that eye stability is proportional to age. From 6 to 13 years, 67% of childrens have unstable eye. Gender difference between girls and boys did'nt observe. When evaluating the stability of leading eye in corelation with the speed of reading it was shown that fragile dominance of eyes ensures better speed of reading than a stabile leading eading eye. Key words: Dominant eye, stability, reading skill.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/21689
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV