Vispārizglītojošās e-fizikas mehānikas nodaļas saturs
Author
Mikulis, Andris
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Broks, Andris
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Darbs veltīts vispārizglītojošās fizikas mehānikas nodaļas satura ontodidaktiskai izstrādei, detalizētu uzmanību veltot punktveida ķermeņu kustības daudzveidības analīzei un sintēzei. Darbā īsi raksturota esošā situācija vidusskolas fizikas izglītībā un veikts mēģinājums optimizēt fizikas izglītības saturu no sistemoloģijas viedokļa, piedāvājot fizikas noteiktu pamatjēdzienu sistēmu un atbilstoši veidojot kustību daudzveidības izpratnei piemērotas struktūras. Izglītojošais materiāls ir strukturēts tā, lai visas tā daļas būtu kopsaistītas un kopumā veidotos kopsakarīgs priekšstats par materiālās pasaules fizikālajām parādībām. Konsekventi izmantojot kustības soļu metodi, kas principā sagatavo kustību aprakstam izmantoto diferenciāl-integrālo rēķinu izpratni, tiek aplūkota kustību daudzveidības izcelsme. Šīs daudzveidības atsegums, kustību analīzei un sintēzei konsekventi lietojot kustības soļu metodi, ļauj ietvert arī sarežģītu kustību izpratnes veidošanu apskatot ne tikai harmoniskās svārstības un determinēto kustību, bet arī neharmoniskās periodiskās svārstības un neperiodiskās svārstības. Visbeidzot, loģiskā secībā tiek nonākts līdz stohastisko (gadījumrakstura, varbūtejisko) kustību apskatam.
Darbs kopumā ir ontodidaktiska izstrādne, kas var kalpot esošo un topošo fizikas skolotāju radošo darbu rosināšanai un atbalstam, taču visefektīvākais tas būs jaunās paaudzes turpmāko fizikas izglītības ontodidaktisko izstrādņu veidotājiem.
Kopējais darba apjoms ir 71 lpp This research paper deals with the ontodidactic development of a course in physics for comprehensive schools, with particular attention devoted to the analysis and synthesis of the diversity of movement of point particle. At first the current situation in the education of Physics at secondary schools is shortly described and the attempt to upgrade the contents of education in Physics from the view of systemology is made presenting a system of certain basic concepts of Physics and correspondingly developing structures that support the understanding of the diversity of movement. The educational material is structured so that all the parts would be interconnected and all together would create a logical conception of the physical phenomenon of the material world. Consistently advancing forward in steps that prepare the student for the understanding of the differential - integral calculations involved in description of movement the origin of the diversity of movement is examined. The review of this diversity consistently using steps in the analysis and synthesis of movement makes it possible to include the formation of understanding of complex movements discussing not only harmonious oscillations and determined movement, but also inharmonious periodic and dead-beat oscillations. Finally in a logical sequence we come to the review of stochastic movements.
This research paper as a whole is an ontodidactic elaboration that could serve as stimulation and support for the creative work of today's and future Physics teachers, but those who will develop new ontodidactic elaborations for the education in Physics for the younger generation will benefit from it most of all.
This volume includes a total of 71 printed pages.