Diaz-Caneja attēlu orientācijas ietekme uz konkurences uztveri
Author
Zīle, Madara
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Fridrihsons, Jānis
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs uzrakstīts latviešu valodā, uz 30 lapām, satur 20 attēlus, 2 pielikumus, 27 literatūras avotus. Darba mērķis: Novērtēt Diaz – Caneja stimulu telpiskās frekvences un orientācijas ietekmi uz binokulārās konkurences norisi. Uz monitora tika demonstrēti ahromatiski, Diaz-Caneja binokulāri konkurējoši monokulāri stimuli ar dažādām telpiskām frekvencēm un orientācijām. Redzes lauku atdalīšanai izmantoja šķidro kristālu brilles. Tika iegūtas verbālas dalībnieku atbildes par uztveres fenomenu varbūtību un uztveres ilgumu. Novēroja nozīmīgu ietekmi uz uztveres varbūtību atkarībā no stimulu orientācijas - vertikāli orientēti Diaz-Caneja stimuli biežāk tika uztveri kā puslauka attēli, bet horizontāli orientēti kā pilna lauka attēli.
Atslēgas vārdi: binokulārā konkurence, Diaz-Caneja, attēla dominance, supresija. Bachelor thesis is written in Latvian on 30 pages. It contains 20 figures, 2 appendixes, 27 references. Aim: To describe effects of orientation and spatial frequency of Diaz-Caneja stimuli on course of binocular rivalry. Achromatic, binoculary rivalrous Diaz-Caneja stimuli with various spatial frequencies and orientations were presented on visual display. Monocular visual fields were separated by liquid crystal shutter glasses. Verbal responses were recorded during experiment. Probabilities and duration of conscious perceptions were analysed. Significant effect of stimulus orientation on probabilities of perception was observed. Vertically oriented stimuli produce half- field perception more frequently than full-field. Reverse is true for horisontal orientation.
Keywords: binocular rivalry, Diaz-Caneja, dominant image, suppressed image