• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pūļa efekts redzes uzmanības testā

Thumbnail
View/Open
304-39569-Matjusenko_Anna_am10131.pdf (1.249Mb)
Author
Matjušenko, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Krūmiņa, Gunta
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba mērķis: Novērtēt, vai pūļa efekts datorizētā redzes uzmanības testā ietekmē redzes uzmanību. Metode: Pētījuma dalībnieki pildīja datorizētu un pūļa efekta redzes uzmanības testus, kas sastāvēja no divām daļām – A un B. A daļā skolēniem jāspiež cipari no 1 līdz 25 augošā secībā (1,2,3 utt.). B daļā skolēniem jāspiež cipari un alfabēta burti alternējoši augošā secībā (1,A,2,B utt.). Secinājumi: Novērtējot datorizētā un pūļa efekta redzes uzmanības testu rezultātus, tika secināts, ka pūļa efekta tests tiek pildīts ilgāk. Vecumam ir nozīmīga ietekme uz testa rezultātiem. Pētijuma gaitā dzimuma ietekme uz rezultātiem nebija novērojama. Testa rezultāti specializēto skolu skolēniem bija nozīmīgi sliktāki nekā standartskolu skolēniem. Atslēgas vārdi: Redzes uzmanības tests, uzmanība, pūļa efekts
 
Purpose: To evaluate whether the crowding effect in computerized trail making test has affects visual attention. Method: Participants performed two trail making tests, which consists of two parts - A and B. In part A the participant had to press the numbers from 1 to 25 in ascending order (1,2,3 etc.). In part B participant had to alternate between numbers and letters of the alphabet in an ascending order (1, A, 2, B, etc.). Conclusions: Assessing the results of both trail making tests, it was concluded that the test with crowd effect was performed longer. Age has a significant effect on the test results. During the research the effect of gender on the results was observed. The test results for pupils from special schools was significantly worse than the results for pupils from standart schools. Keywords: trail making test, attention, crowding effect
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/23784
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV