• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasāmības formulas izveidošana latviešu valodas tekstiem

Thumbnail
View/Open
304-21714-Stepina_Sarmite_ss09064.pdf (1017.Kb)
Author
Stepiņa, Sarmīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Lācis, Ivars
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Latviešu valodas tekstiem nav lasāmības formulu. Mēs, izmantojot subjektīvu tekstu sarežģītības ranžējumu, skata pārneses parametrus un valodas sintaksi, izveidojām divas lasāmības formulas, veicām to pārbaudi un precizēšanu. Mēs uzskatām, ka tekstus latviešu valodā var grupēt pēc to sarežģītības divos veidos: teksta sarežģītības pakāpe = 120,5-0,5(vid. burtu sk. vārdā  vid. vārdu skaits teikumā); teksta sarežģītības pakāpe = 104 – daudzzilbju vārdu skaits 6 teikumos. Darbā pierādīts, ka subjektīvā tekstu grupēšana, izmantojot mācīšanās rezultātus un atmiņu labi korelē ar grupēšanu, kuras pamatā ir skata pārneses objektīvās atradnes: sakāžu amplitūdas, fiksāciju ilgumi, regresiju skaits un lasīšanas ātrums. Atslēgas vārdi: lasāmība, lasāmības formula, teksta sarežģītība, acu kustības, lasīšanas ātrums.
 
In Latvian language has no appropriate readability formula. We are using a subjective ranking of reading difficulty, gaze attributes and syntactic sources, created two readability formulas, we carried out the verification and updating. We consider that text in Latvian can be grouped according to their difficulty in two ways: reading grade=129,5-0,5(average number of letters per word ∙ average number of words per sentence); reading grade = 104 - the number of polysyllabic words in 6 sentences. Work proved that the subjective grouping of the text, using the results of learning and memory correlate well with grouping based on the gaze objective findings: saccades amplitude, fixation duration, number of regressions and reading speed. Key words: readability, readability formula, reading difficulty, eye movements, reading speed.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/27343
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV