• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasīšanas attālums dažāda vecuma skolēniem

Thumbnail
View/Open
304-42121-Vaisberga_Olga_ov11013.pdf (1.422Mb)
Author
Vaisberga, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Ikaunieks, Gatis
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs ir uzrakstīts latviešu valodā uz 29 lapām, satur 21 attēlu, 2 tabulas, 1 pielikumu un 15 literatūras avotus. Darba mērķis: pārbaudīt dažādu faktoru ietekmi uz izvēlēto lasīšanas attālumu. Dalībnieki: Pētījumā piedalījās 89 skolēni no 1., 2., 6., un 9. klasēm. Metode: Tika uztaisīti 6 teksta varianti. 95,4% kontrasta 2 dažādi teksti ar 14 pt burtu izmēru un 2 dažādi teksti ar 7 pt burtu izmēru, 2 dažādi teksti ar 14 pt burtiem un 47,9% kontrastu. Rezultāti: Pieaugot bērna vecumam, lasīšanas attālums palielinās. Teksta uztveri vairāk ietekmē burtu izmēru samazinājums nekā kontrasta samazinājums. Samazinot burtu izmēru divas reizes, skolēni tur tekstu tuvāk un lasa to lēnāk, salīdzinot ar divreiz samazinātā kontrasta tekstu. Pieaugot bērna vecumam, teksta izmēra samazinājums vairāk ietekmē 6. un 9. klases skolēnu lasīšanas ātrumu un attālumu nekā 1. un 2. klases skolēniem. Atslēgas vārdi: lasīšanas attālums, lasīšana, akomodācija, skolēni -
 
Bachelor work is written in Latvian on 29 pages, contains 21 images, 2 tables, 1 appendixes and 15 literary sources. Target: check different factor influence on choosen reading distance. Participants: 89 pupils from form 1, 2, 6 and 9 were participating in research. Method: 6 text versions were made. 2 different texts in 14 pt and 2 texts in 7pt using 95,4% contrast were made, and 2 different texts in 14pt using 47,9% contrast. Results: Increasing children age prolongs reading distance. Text size decrease more influences text perception, than contrast decrease. When decreasing letter size two times, pupils hold text closer and read it slower, comparing to two times smaller text contrast. Increasing children age, text size decreasing influences more form 6 and 9 pupils reading speed and distance, than form 1 and 2 pupils. Keywords: reading distance, reading, accommodation, pupils -
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/27442
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV