• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Redzes uzmanība simulētā autovadīšanas vidē

Thumbnail
View/Open
304-54409-Ulberte_Katrina_ku11009.pdf (1.114Mb)
Author
Ulberte, Katrīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Lācis, Ivars
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbs ir uzrakstīts latviešu valodā uz 38 lapām, satur 19 attēlus, 2 tabulas un atsauces uz 32 informācijas avotiem. Darba mērķis ir pārbaudīt, vai datorā simulēti apstākļi var tikt izmantoti redzes uzmanības pētīšanai reālos autovadīšanas apstākļos. Tika izveidota autovadīšanas simulācija, kurā tika demonstrēti dažādi atraktori un optiskās plūsmas izmaiņas. Tika secināts, ka dabīgi radītās optiskās plūsmas apstākļi ir līdzvērtīgi mākslīgās optiskās plūsmas radītajai videi un datorizēts modelis ir piemērota metode autovadītāju redzes uzmanības pētīšanai. Kopumā novērtējot atraktoru pamanīšanas varbūtību, sekmības procents autovadītājiem ar braukšanas stāžu virs 15 gadiem salīdzinājumā ar mazāk pieredzējušiem autovadītājiem vai dalībniekiem bez autovadītāja tiesībām ir statistiski lielāks.
 
The Master theses is written in Latvian on 38 pages. It contains 19 pictures, 2 tables and 32 references. The aim of research is to test if computer-simulated environment can be used to investigate visual attention in real world driving environment. Car driving simulation was created, in which different attractors and changes in optical flow were demonstrated. The conclusion was that natural optical flow conditions is comparable with artificially made optical flow and computer simulated environment is acceptable method for investigation of driver’s visual attention. In general, analysing detection possibility of attractors, drivers with driving experience of 15 years or more are more precise than drivers with lesser driving experience or people without driving licence.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/33456
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV