• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skata virziena parametri divdomīgu ģeometrisku figūru analīzē

Thumbnail
View/Open
304-65074-Krauze_Linda_lk11229.pdf (2.501Mb)
Author
Krauze, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Ceple, Ilze
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs uzrakstīts latviešu valodā uz 44 lapaspusēm. Tas satur 26 attēlus un 20 atsauces uz literatūras avotiem. Darba mērķis ir izvērtēt skata virziena parametrus vizuālās informācijas grupēšanas uzdevumos. Dalībniekiem tika demonstrēti 8 stimuli – kvadrāts, rombs un rombs ar papildus elementu pie tā virsotnes vai malas 3 dažādās pozīcijās. 1. daļā dalībnieki apskatīja tikai 1 stimulu, 2. daļā – visus stimulus, 3. daļā dalībnieki sniedza atbildes par demonstrētā objekta formu, 4. daļā dalībnieki sniedza atbildi, demonstrējot stimulus uz papīra. Rezultāti parādīja, ka bumbiņas novietojums un attālums no romba neparāda būtisku ietekmi uz dalībnieku formas uztveri. Bumbiņai atrodoties tālāk no romba, skata virziens tika sadalīts starp demonstrētajiem objektiem.
 
Bachelor thesis is written in Latvian on 44 pages. It contains 26 figures and 20 references. The aim of the study is to analyse gaze parameters in visual information grouping tasks. 8 stimuli were presented to the participants: a square, a diamond, and a diamond with an additional element at its vertex or edge in 3 different positions. In the first part of the study, the participants looked at 1 stimulus; in second part – on all stimuli; in third part, participants determined the shape of the object; in forth part- participants demonstrated the shape of the stimuli demonstrated on paper. Results demonstrate that the position of the ball and the distance to the additional element do not show a significant influence on the participants perception of the shape. Gaze was more divided between the objects were located further away from each other.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38892
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV