• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Figūru un krāsu uztvere bērniem

Thumbnail
View/Open
304-65163-Bambane_Megija_mb15042.pdf (2.549Mb)
Author
Bambāne, Megija
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Krūmiņa, Gunta
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbs ir uzrakstīts latviešu valodā uz 30 lapaspusēm. Tas satur 25 attēlus, 1 tabulu, 16 atsauces uz literatūras avotiem. Bakalaura darba mērķis bija izpētīt krāsas un formas uztveri bērniem. Lai to veiktu, pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem tika doti uzdevumi: uzzīmēt krāsu un figūru, apvilkt visus zilos trijstūrus no izveidotajiem trijstūra stimuliem. Secināju, ka uzzīmējot krāsu galvenokārt tiek attēlota forma, bērni no 6 gadiem spēj izšķirt ģeometriskās figūras, bērna vecums ietekmē amodāla krāsojuma uztveri. Atslēgvārdi: uztvere, modāls, amodāls, kontūra, krāsa, figūra.
 
Bachelor thesis is written on 30 pages in Latvian. It contains 25 pictures, 1 table, 16 references. The purpose of Bachelor thesis was to explore color and form perception in children. The tasks were given to preschool and primary school children: to draw a color and a figure, to mark all the blue triangles from the seen triangular stimuli. The main conclusion is that the color is mainly depicted in the form; 6 years old and older children distinguish geometric shapes, the child’s age affects the perception of amodal coloration. Keywords: perception, modal, amodal, contour, color, figure.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39908
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV