• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Attālums, skata leņķis un mirkšķināšanas biežums darbā ar viedtālruni

Thumbnail
View/Open
304-75813-Robezniece_Kristine_kr18035.pdf (2.049Mb)
Author
Robežniece, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultāte
Advisor
Kassaliete, Evita
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbs ir uzrakstīts latviešu valodā uz 43 lapaspusēm, Tas satur 37 attēlus, 3 tabulas, 4 pielikumus un 49 atsauces uz literatūras avotiem. Mērķis: noskaidrot, kā tuvuma darba uzdevumi (lasīšana, spēles spēlēšana) ietekmē skatīšanās attālumu, skata leņķi un mirkšķināšanas biežumu, un novērtēt viedtālruņa lietošanas paradumus. Metode: pirmajā daļā 8 dalībnieki viedtālrunī veica lasīšanas un spēles uzdevumu, otrajā daļā 53 dalībnieki aizpildīja aptauju par viedtālruņa lietošanas paradumiem. Rezultāti: uzdevuma veids un ilgums līdz 20 min neietekmēja darba attālumu, skata leņķi un mirkšķināšanu darbā ar viedtālruni. Lielāks skata leņķis uz leju ir saistīts ar samazinātu mirkšķināšanas biežumu. Vidējais viedtālruņa lietošanas ilgums ir 4 h dienā.
 
Master thesis is written in Latvian. It contains 43 pages, 37 figures, 3 tables, 4 attachments and 49 references. Purpose: find out how near visual tasks (reading, playing a game) affects the viewing distance, viewing angle, and blinking frequency, and assess smartphone usage habits. Methods: In the first part, 8 participants completed a reading and game task on a smartphone, in the second part, 53 participants completed a questionnaire on smartphone use. Results: The type and duration of the task up to 20 min did not affect the working distance, viewing angle and blinking when working with a smartphone. A larger viewing angle downwards is associated with a reduced blinking frequency. The average usage time of a smartphone is 4 h a day. Key words: working distance, viewing angle, blinking, ODSI index, smartphone.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50964
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV