Papildu elementa ietekme uz ģeometrisku figūru formas uztveri
Author
Krauze, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultāte
Advisor
Ceple, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbs uzrakstīts latviešu valodā uz 48 lapaspusēm. Tas satur 16 attēlus, 4 tabulas un 72 atsauces uz literatūras avotiem. Darba mērķis ir, izmantojot acu kustību analīzi un dalībnieku anketēšanu, izvērtēt vizuālās informācijas grupēšanas un papildu elementa ietekmi uz ģeometrisku objektu formas uztveri. Dalībniekiem tika demonstrēti 18 dažādi stimuli, ko veidoja četrstūris bez papildu elementa un ar papildu elementu (apli) 3 dažādās pozīcijās un 3 attālumos. Dalībniekiem bija jānorāda, vai demonstrētais objekts tiek uztverts kā rombs vai kā kvadrāts (pirmā grupa), bet vai tikai jāapskata stimuli, lai iegūtu skata virziena parametrus (otrā grupa). Rezultāti parādīja, ka papildu elementa novietojums ietekmē ģeometrisku objektu formas uztveri, un tas ir atkarīgs arī no kontrolstimulu formas uztveres. Grupēšanas rezultātā skata virziens vairāk tiek vērsts starp objektiem. The master thesis is written in Latvian on 48 pages. It contains 16 figures, 4 tables and 72 references. The aim of the work is to evaluate the influence of visual information grouping and additional element on the shape perception of geometric objects, using eye movements analysis and questionnaires of participants. 18 different stimuli consisting of a tetragon without an additional element and with an additional element (circle) in 3 different positions and 3 distances were demonstrated to the participants. Participants were asked to indicate whether the displayed object was perceived as a diamond or as a square (first group) or to perform a free-viewing task to obtain the parameters of the gaze direction (second group). The results demonstrate that the location of the additional element affects the shape perception of geometric objects. Shape perception is determined by the perception of control stimuli. As a result of grouping, gaze direction is more focused between objects.