• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vecāku, kuri audzina bērnus ar īpašām vajadzībām, uztvertā sabiedrības stigma un tās saistība ar vecāku pašefektivitāti, iejūtību pret sevi un vecāku distresu

Thumbnail
View/Open
299-109680-Ikauniece_Kate_ki20021.pdf (694.3Kb)
Author
Ikauniece, Kate
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma mērķis ir noskaidrot vecāku, kuri audzina bērnus ar īpašām vajadzībām, uztvertās sabiedrības stigmas saistību ar vecāku pašefektivitāti, iejūtību pret sevi un vecāku distresu (N=109). Izmantotās metodes - Vecāku uztvertās sabiedrības attieksmes skala (PPPAS, Colic & Milacic-Vidojevic, 2021), Iejūtības pret sevi skala (SCS, Neff, 2003), Vecāku Kompetences izjūtas aptaujas pašefektivitātes skala (PSOC, Johnston & Mash, 1989), Vecāku Stresa indeksa aptaujas distresa skala (PSI, Abidin, 1995). Rezultāti rāda pozitīvu stigmas korelāciju ar distresu, negatīvu – ar pašefektivitāti un iejūtību pret sevi. Regresijas analīze rāda, ka visi trīs mainīgie prognozē distresu. Mediācijas analīze rāda daļēju iejūtības pret sevi un pašefektivitātes mediāciju starp stigmu un distresu. Bērna uzvedības grūtības pozitīvi korelē ar stigmu un distresu.
 
The study investigates associations between perceived public stigma and parental self-efficacy, self-compassion, and parental distress among parents of children with special needs (N=109). Measures used: the Parental Perceptions of Public Attitudes Scale (Colic & Milacic-Vidojevic, 2021), the Self-Compassion Scale (Neff, 2003), the Parenting Sense of Competence scale, self-efficacy subscale (Johnston & Mash, 1989), the Parental Stress Index, distress subscale (Abidin, 1995). Results show that stigma correlates positively with distress, and negatively with self-efficacy, self-compassion. Regression analysis shows that all three variables predict distress. Mediation analysis shows partial mediation between stigma and distress by self-compassion and self-efficacy. Child behavior difficulties correlate positively with stigma and distress.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70138
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Vecāku kompetences izjūta, vecāku stresa izjūta un vecāku pārliecības par zīdaiņa raudāšanu mātēm pirms un pēc vecāku emocionālā atbalsta speciālista (PEP mammas) sniegtā atbalsta 

    Krišjāne, Anita (Latvijas Universitāte, 2025)
    Šī bakalaura darba mērķis bija noskaidrot vai un kā mainās vecāku kompetences izjūta, vecāku stresa izjūta un vecāku pārliecības par zīdaiņa raudāšanu mātēm pirms un pēc vecāku emocionālā atbalsta speciālista jeb PEP mammas ...
  • Jauniešu un viņu vecāku piesaistes stils saistībā ar jauniešu un vecāku vērtējumu par vecāku romantiskajām attiecībām 

    Untāle, Beāte Marta (Latvijas Universitāte, 2023)
    Pētījuma mērķis bija noskaidrot kādas ir saistības starp piesaistes stilu un vecāku romantisko attiecību kvalitāti, jaunieša un vecāka vērtējumā. Saprast, vai pastāv atšķirības abu grupu vērtējumos un aplūkot saistības ...
  • Vecāku uztvertās apzinātās audzināšanas, vecāku uztvertā stresa un vecāku novērtēto bērnu emociju regulācijas prasmju saistība. 

    Mihejeva, Olga (Latvijas Universitāte, 2025)
    Pētījuma mērķis ir izpētīt vecāku uztvertās apzinātās audzināšanas saistību ar vecāku uztverto stresu un vecāku novērtēto bērnu emociju regulācijas prasmi, kā arī noskaidrot šo rādītāju atšķirības atkarībā no bērna izglītības ...

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV