• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pūļa efekts un lasīšanas spējas

Thumbnail
View/Open
304-43033-Biuksane_Iveta_ib09107.pdf (1.423Mb)
Author
Biukšāne, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Ikaunieks, Gatis
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbs uzrakstīts latviešu valodā, datorsalikumā uz 58 lappusēm. Tas satur 40 attēlus, 2 tabulas, 4 formulas, 3 pielikumus, 39 atsauces uz literatūras avotiem. Darba mērķis: Novērtēt pūļa efekta mērījumu lietderību lasīšanas spēju novērtēšanā un noskaidrot, vai ar uztveres treniņu palīdzību var panākt traucējošā pūļa efekta ietekmes mazināšanu. Metode: Fiksējot skatu uz mērķa stimulu, nosaukt vidējo burtu virzienā uz labo pusi un uz leju; veikt redzes uztveres treniņus labajā un apakšējā redzes lauka daļā. Rezultāti: Pūļa efekta novērtēšanas tests ir pielietojams redzes skrīningā. Ar uztveres treniņu palīdzību lasīšanas ātrums tiek uzlabots par 7±0,8%. Daudz efektīvāk uztveres treniņus veikt labajā redzes lauka daļā. Atslēgas vārdi: Pūļa efekts, uztveres apgabals, skolas vecuma bērni, lasīšana, uztveres trenēšana.
 
Master thesis is written in Latvian, in computer typesetting on 58 pages. It contains 40 figures, 2 tables, 4 formulas, 3 attachments, 38 references to literature sources. The aim: To evaluate usefulness of crowding effect measurements in evaluation of reading ability and find out, how to reduce crowding effect with visual perception trainings. Methods: Using a letter recognition task, make trigram measurements, which are presented in different positions to the left and right of fixation; make trigram letter recognition trainings to the lower and right visual fields. Results: Crowding effect measurements are applicable to the vision screening. Perceptual training tasks improve reading speed about 7±0,8%. Key words: crowding effect, visual span, school age children, reading, perceptual learning.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/19781
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV