• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metodikas izstrāde lasītprasmes novērtēšanai

Thumbnail
View/Open
304-29955-Jurasevska_Anda_aj08110.pdf (985.3Kb)
Author
Juraševska, Anda
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Kassaliete, Evita
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbs uzrakstīts latviešu valodā, datorsalikumā uz 43 lpp., tas satur 21 attēlu, 8 tabulas, 1 pielikumu un 30 literatūras atsauces. Darba mērķis: izstrādāt metodiku lasītprasmes testu pielietojumam un rezultātu interpretācijai. Pētījuma dalībnieki: pētījumā piedalījās 2455 bērni vecumā no 7 līdz 18 gadiem. Metode: pielietojot izvēlētos lasītprasmes testus, veikti mērījumi, datu statistiskā analīze rezultātu interpretācijas kritēriju izstrādei. Hipotēze: ar lasītprasmes novērtēšanas testiem ir iespējams pilnīgāk raksturot lasīšanas grūtības salīdzinājumā ar lasīšanas ātruma testu. Rezultāti: ar 95% ticamību lasīšanas ātruma un lasītprasmes testu rezultātu saistību apraksta šāds vienādojums LĀ=-3,6V-0,7N-1Ā+0,0014R+173. Secinājumi: 10% skolas vecuma bērnu ir lasīšanas grūtības. Atslēgas vārdi: Lasīšanas ātrums, vārdu atpazīšana, nevārdu kodēšana, DEM, RAN, „izlecējdati”.
 
Master thesis is written in Latvian, in computer typeset on 43 pages. It contains 21 figure, 8 tables, and 1 appendix. There are 30 references to literature sources. Aim: To develop a methodology for application of reading skill tests and interpretation of the results. Subjects: 2455 subjects (age 7-18 years old) participated in the experiment. Method: Reading skill tests were applied data were evaluated by chosen reading skill tests and whereas criterions were determined by statistical analysis. Hypothesis: By using the reading skill tests, it is possible to characterize reading difficulties more detailed. Results: With 95% confidential level reading speed and reading skill tests can be explained by equation LĀ=-3,6V-0,7N-1Ā+0,0014R+173. Conclusions: 10% of all the children have reading difficulties. Keywords: Reading speed, words recognition, nonword decoding, RAN, DEM, outlier.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/21684
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV