• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vārdu atpazīšanas testa kritēriji skolas vecuma bērniem

Thumbnail
View/Open
304-23676-Melke_Kristine_km10044.pdf (743.7Kb)
Author
Meļķe, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Kassaliete, Evita
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs ir uzrakstīts latviešu valodā uz 45 lapām. Tas satur 32 attēlus, 6 tabulas, 2 pielikumus un 28 atsauces uz literatūras avotiem. Darba mērķis: Noskaidrot kritērijus vārdu atpazīšanas testam, pēc kuriem varētu spriest vai skolēnam ir vai nav sagaidāmas mācīšanās grūtības. Eksperimenta dalībnieki: 959 skolēni no 1.-9. klasei. Metode: Datorizēta programma, kas secīgi nomaina dažāda garuma vārdus, parādot tos 100 – 500 milisekundes. Atbilde sagaidīta mutiski un nofiksētas pareizās un nepareizās atbildes. Rezultāti: Starp vārdu atpazīšanas testu un lasītprasmes testu pastāv cieša korelācija. Lasītāji ar labu lasīšanas ātrumu atpazīst procentuāli vairāk vārdu, nekā lasītāji ar samazinātu lasīšanas ātrumu. Vārda garums ietekmē spēju atpazīt vārdu. Atslēgas vārdi: vārda atpazīstamība, vārda garums, lasītprasme, uztveres apgabals
 
The Bachelor Thesis ir written in Latvian on 45 pages. It contains 32 figures, 6 tables and 28 bibliographic references. Objective: To find criteria of word recognition test by which to judge whether or not the student is expected to have learning difficulties. Participants of the experiment: 959 school age children from grade 1 to grade 9. Method: Computer – based program, that switches variable lenght words sequentially by showing them 100 – 500 miliseconds. Answers are expected orally, correct and incorrect answers are recorded. Results: There is a strong correlation between word recognition test and reading test. Readers with good reading speed recognizes higher percentage of words than readers with reduced reading speed. The word length effect on the ability to recognize words. Key words: word recognition, word length, reading skills, perceptual span
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/23678
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV