Bērnu acu kustību pētījumi lasīšanas uzdevumos
Author
Ekimāne, Lāsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Lācis, Ivars
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbs uzrakstīts latviešu valodā, datorsalikumā uz 56 lapām. Tas satur 20 attēlus, 6 tabulas, 3 pielikumus, 42 atsauces uz literatūras avotiem.
Darba mērķis: noskaidrot, vai lasīšanas uzdevumos darbojas Gestalt grupēšanas principi un kā tie ir atkarīgi no lasītprasmes.
Dalībnieki: 9 bērni vecumā no 8 līdz 10 gadiem ar atšķirīgu lasītprasmi.
Metode: Acu kustībupieraksts veikts ar iViewX videookulogrāfu. Kā stimuli tika izveidoti 7 teksti ar dažādu vārdu izvietojumu un teksta apstrādi.
Rezultāti: Bērniem ar lasīšanas grūtībām lasīšanas uzdevumu pierakstos izdalās netipiski īsas sakādes un ilgas fiksācijas. Grupēšanas principi ietekmē acu kustību raksturlielumus tad, ja ir maza lasīšanas pieredze un vārdu krājums. Skata pozīcijas izkliede, fiksējot uz punktu, ir tieši saistīta ar lasītprasmi. Bērni ar lasīšanas grūtībām 1,5° lielā laukumā koncentrē līdz 56% no fiksācijas laika, pārējie – virs 70%. The Master Thesis is written in Latvian on 56 pages. It contains 20 figures, 6 tables, 3 appendixes, 42 references.
Purpose: To ascertain if the influence of Gestalt grouping principles exists in reading and its dependence of reading skills.
Subjects: 9 children aged 8-10, with different reading skills.
Methods: To detect eye movements, iViewX Hi-Speed eye tracker was used. 7 texts with different word layout and text processing were made as stimuli.
Results: Children with reading disability show abnormally short saccades and long fixations during text reading. Influence of grouping principles exist when the reading experience and the lexicon is poor. A correlation between the dispersion of gaze points during point fixation and reading skills is present. Children with reading disability focus 56% of gaze points in area of 1,5°, while control group children focus 70% of gaze points during fixation.